اخبار

چک کردن به روز رسانی بازار

حجم تجاری ترکیه با ایران کمتر از ظرفیت دو کشور است

قائم مقام وزارت گمرک و تجارت ترکیه با تاکید بر روابط خوب با ایران حجم تجاری آنکارا و تهران را کمتر از ظرفیت دو کشور اعلام کرد.

جناب آشچی، قائم مقام وزارت گمرک و تجارت ترکیه در دیدار با فرود عسگری، رئیس کل گمرک ایران در آنکارا ، گفت: "حجم تجاری میان ترکیه و ایران مصداق کل ظرفیت های دو کشور در این زمینه نیست. حجم تجاری دو کشور که در سال 2012 در سطح 22 میلیارد دلار قرار داشت در سال 2016 به 9.6 میلیارد دلار کاهش یافت".

وی ادامه داد: این وضع متأسفانه با هدف دستیابی به سطح 30 میلیارد دلار که از سوی سران دو کشور اعلام شده است، سازگاری ندارد. 20 الی 40 درصد از ظرفیتمان را استفاده می کنیم باید به سقف این میزان دست پیدا کنیم.

آشچی با بیان این‌که همکاری همه جانبه ترکیه و ایران به عنوان دو کشور برقرار کننده ثبات در منطقه به یک امر ضروری تبدیل شده است، گفت: "همه پرسی روز گذشته که در اداره اقلیم کرد عراق جریان داشت، دور از معیارهای عقل سلیم است. ترکیه و ایران باید با تفکر مشترک و همکاری این بحران را حل و فصل کنند.

قائم مقام وزارت گمرک و تجارت ترکیه همچنین از حمایت ایران از دولت ترکیه در جریان کودتای نافرجام 15 جولای قدردانی کرد و اظهار داشت: "به تمام کشورها در مورد گروه ترورریستی فتو که می خواهد با اقدامات خائنانه جهان را تسخیر کند، هشدار دهم. بیش از همه نیز به کشور دوست و برادر ایران این هشدار را می دهم، چرا که این گروه تروریستی نه تنها برای ترکیه بلکه برای تمام جهان یک خطر بزرگ محسوب می شود.

فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اشتراکات دینی و اقتصادی، موقعیت استراتژیکی دو کشور را مورد تأکید قرار داد.

عسگری با اشاره به این که ترکیه هم در روزهای سخت از ایران حمایت کرد، اظهار داشت: "در دوران تحریمی که آمریکا بی رحمانه اعمال کرد ترکیه در کنار ما قرار گرفت. تمامی خطرهای موجود در منطقه را با همکاری رفع خواهیم کرد. روز گذشته حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهور دو کشور مکالمه تلفنی انجام دادند. ایران آماده است با تمام قابلیت هایش در کنار ترکیه باشد. ما به عنوان هیئت گمرک دو کشور آماده ارتقای سطح تجاری دو کشور هستیم.

رئیس کل گمرک ایران همچنین اعلام کرد که به محض بازگشت به ایران برای ممانعت از بروز هر نقصی در عبور و مرور امکان سرویس دهی شبانه روزی مرز بازرگان در بین دو کشور را فراهم خواهد کرد.

در این دیدار همچنین مسائلی چون دستیابی به هدف حجم تجاری 30 میلیارد دلار، رفع مشکلات ورود و خروج مسافران، همکاری در امور گمرکی مورد گفتگو قرار گرفته و طرفین در این خصوص به توافق رسیدند.

بر این اساس مقرر شد که زیرساختار لازم برای به اشتراک گذاری داده ها مربوط به امرو گمرکی در فضای الکترونیکی آماده شود.

ایجاد هماهنگی در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر و احیای پروژه جاده ابریشم، از جمله موضوعات دیگری بودند که مورد تبادل نظر قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری TRT