اخبار

چک کردن به روز رسانی بازار

افزایش صادرات استان های شرقی ترکیه در ماه جولای

بیش از 140 میلیون دلار کالا از مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه در ماه جولای به کشورهای مختلف جهان صادر شده است

بر اساس داده های اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی «DAİB»، در ماه جولای امسال از 17 استان شرقی و جنوب شرقی ترکیه، 140 میلیون و 668 هزار دلار کالا به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

این در حال است که در مدت مشابه سال گذشته 112 میلیون و 686 هزار دلار کالا از این منطقه به خارج از کشور صادر شده بود. همچنین میزان صادرات این منطقه در دوره هفت ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس، کالاهای صنعتی با سهم 118 میلون دلاری بیشترین سهم در صادرات ماه جولای استان های شرقی ترکیه را داشته است. سال گذشته این میزان 93 میلیون دلار بوده است.

از 17 استان شرقی و جنوب شرقی ترکیه به 171 کشور جهان کالا صادر شده است. عراق، ایران، آذربایجان، آلمان و عربستان سعودی به ترتیب کشورهایی هستند که بیشترین صادرات به آن ها انجام شده است.

مواد و محصولات پتروشیمی و پوشاک بیشترین کالاهایی بودند که در ماه جولای صادر شده اند. صادرات بخش صنایع معدنی نیز با 50 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 6.5 میلیون دلار رسید.

گفتنی است که ترکیه از لحاظ جغرافیایی به 7 منطقه، مرمره، اژه، مدیترانه، دریای سیاه، آناتولی مرکزی، آناتولی شرقی و جنوب شرقی تقسیم می شود. ارقام مذکور متعلق به صادرات دو منطقه شرق و جنوب شرقی کشور در دوره های مذکور است.

 

منبع:  بخش فارسی  شبکه خبری TRT ترکیه