اخبار

چک کردن به روز رسانی بازار

چشم اندازی بر روابط ترکیه و ایران

چشم اندازی بر روابط ترکیه و ایران

پخش 9 مرداد 1394 به روز رسانی 9 مرداد 1394

 

تحولات جدید در روابط ترکیه و ایران

 

انتقال گاز طبیعی از ایران به ترکیه روز یکشنبه به احتمال قوی آغاز خواهد شد. یک مقام از شرکت ملی گاز طبیعی ترکیه موسوم به بوتاش اعلام کرد : خط لوله گاز طبیعی ایران و ترکیه که شب دوشنبه در نتیجه سابوتاژ قطع گردید، روز یکشنبه احتمالا دوباره آغاز خواهد شد. مقام مذکور ضمن ارائه اطلاعاتی در این مورد به خبرگزاری رویتر، گفت : در پی اتمام امور تثبیت خسارت به کار بازسازی و ترمیم خط لوله آغاز شد. انتظار داریم که امور انتقال گاز طبیعی روز یکشنبه آغاز شود. تانر یلدز وزیر انرژی و منابع طبیعیترکیه ضمن یادآوری اینکه انتقال جریان گاز طبیعی در نتیجه سابوتاژ در مسیر این خط لوله در منطقه آغری متوقف شده است تاکید کرد : ولی برای برآورد نیاز به گاز طبیعی ترکیه تمامی تدابیر لازمه اتخاذ شده است.
مقامات ترکیه همچنین یادآور شدند که برای تامین نیاز ترکیه به گاز طبیعی از دیگر کشورها درخواست ارسال گاز نشده است. ایران در پی روسیه در موقعیت دومین تامین کننده گاز طبیعی ترکیه قرار دارد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران ضمن محکوم سازی حملات تروریستی روزهای اخیر در ترکیه اعلام داشت که ایران خواستار تقویت و تحکیم روابط اش با ترکیه می باشد.
بموجب گزارش خبرگزاری رسمی ایران ، ایرنا، جهانگیری در ملاقات با رضا حاکان تکین سفیر کبیر ترکیه در تهران با اشاره به اهمیت همکاری منطقه ای در مبارزه با تروریسم گفته است که ایران خواستار تحکیم و تقویت روابط خود با ترکیه می باشد.
وی تاکید کرد برای برقراری مجدد صلح و آرامش مجدد در منطقه تهران و آنکارا بایستی در زمینه مبارزه با تروریسم بشکلی موثر با یکدیگر همکاری کنند. جهانگیری ضمن اشاره به وجود روابط متکی بر ارزشهای تاریخی و مشترک و حسن همجواری بین دو کشور ترکیه و ایران گفت دو کشور می توانند در مورد برخی حوادث منطقه ای نکته نظرات متفاوتی داشته باشند ولی این موضوعات نبایستی مانع از توسعه روابط بین دو کشور گردد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران ضمن خاطر نشان ساختن دیدار ماه آوریل رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از ایران گفت مذاکرات در جوی بسیار مثبت و سازنده سپری شده و روسای جمهور هر دو کشور در زمینه افزایش حجم مبادلات دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار به توافق رسیدند. معاون اول رئیس جمهور ایران ضمن تاکید بر اینکه خواستار توسعه همکاری مابین دو کشور در عرصه های گردشگری، انرژی، تکنولوژیکی و آکادمیکی هستند، گفت : از کار آفرینان ترکیه که خواهان سرمایه گذاری در ترکیه هستند، به گرمی استقبال خواهیم کرد. جهانگیری ضمن اشاره به قرار داد هسته ای منعقده مابین ایران و کشورهای ۱+۵ و تمجید و ستایش از ترکیه بعلت حمایت از ایران در دوره اعمال تحریم ها گفت : با توافق حاصله روند جدیدی برای ایران آغاز شده است.
جهانگیری به سخنان خود چنین ادامه داد: تقویت و تحکیم روابط دو کشور در این دوره جدید از نظر منطقه نیز حائز اهمیت فراوانی است.
حاکان تکین سفیر کبیر ترکیه در تهران نیز ضمن اشاره به اینکه لغو تحریم ها بر علیه ایران به توسعه روابط تجاری میان ترکیه و ایران امکان خواهد داد اعلام داشت ترکیه آماده همکاری با ایران برای افزایش حجم تجاری فی مابین است.
نتایج مثبت مذاکرات کشورهای غربی و ایران موجب دمیده شدن روح تازه به جهان کار گردید.
رضا اثر رئیس شورای کار ترکیه و ایران وابسته به شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه اعلام داشت : حجم تجارت بین ترکیه و ایران در سال ۲۰۱۶ می تواند به ۳۰ میلیارد دلار برسد.
وی ضمن اشاره به اینکه در بسیاری از بخش ها در ترکیه تحرک ایجاد خواهد شد گفت ولی بویژه مسائل و موانع موجود در بخش بانکداری و تامین اعتبار بایستی قبل از همه حل شود. رضا اثر ضمن اشاره به اینکه این مهمترین گام برای باز کردن راه مبادلات بازرگانی مابین دو کشور خواهد شد افزود : قبلا نقدینه هایی که از ایران به ترکیه ارسال می شد، از طریق بانکهای آمریکا تحقق می یافت. این راه بعلت اعمال تحریم به بن بست رسیده بود و ما تنها از طریق بانک دولتی خلق می توانستیم با ایران معاملات تجاری انجام دهیم. انجام معاملات تجاری با ایران از نظر ترکیه که درصدد افزایش حجم تجاری خود با این کشور به ۳۰ میلیارد دلار است، از طریق تنها یک بانک ناکفا بود. امیدوارم منبعد دیگر بانک های ترکیه نیز در معاملات تجاری با ایران ایفای نقش کرده و در نتیجه نیز بازرگانان ترکیه نفس راحتی بکشند. رضا اثر ضمن اشاره به ادامه مذاکرات بین ترکیه و ایران در زمینه قیمت تولیدات انرژی اعلام داشت : با وضعیت جدیدی که در پی توافق هسته ای بین ایران و کشورهای غربی بوجود آمده ، قیمت ها می تواند پائین کشیده شود. بدین ترتیب فروش تولیدات انرژی ایران نیز وارد مسیری جدید شده و فروش و ترانزیت این تولیدات به اروپا از طریق ترکیه تحقق خواهد یافت. این وضعیت نیز قیمت ها را تحت تاثیر قرار داده و احتمالا باعث کاهش قیمت ها خواهد شد.
کار آفرینانان ترکیه در سرمایه گذاری در ایران باید عجله به خرج دهند.
محمت اوغوتچی رئیس هیئت اجرایی کلوب انرژی بوغازایچی استانبول اعلام داشت شرکت های ترکیه بایستی در اسرع وقت راهی ایران شده و با شرکت های هم تراز خود در اینکشور راههای سرمایه گذاری را جستجو کنند.
محمت اوغوتچی ضمن اشاره به اینکه ایران در نظام جدید جهانی می رود که نقش خود در بازی جهانی را تغییر دهد گفت سرمایه گذاری شرکت های ترکیه در ایران در طول ۶ ماه آینده از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.
اوغوتچی در پاسخ به سوالات خبرگزاری آناطولی گفت : توافق حاصله مابین ایران و کشورهای ۱+۵ سر آغاز جدیدی از نظر بازارهای انرژی در جهان بوده است.
وی ضمن اشاره به اینکه ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی در جهان دومین کشور و از نظر منابع نفتی نیز چهارمین کشور بزرگ جهان می باشد گفت در پی رهایی این کشور از فشار تحریم های بین المللی تولیدات وصادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت. ایران در ظرف چند ماه می تواند ۳۰۰ هراز بشکه نفت علاوه به بازار عرضه بکند. ایران بدون صرف تلاش بیشتر می تواند روزانه یک میلیون بشکه نفت علاوه صادر بکند.
اوغوتچی ضمن اشاره به اینکه شرکت های ترک برای گرفتن سهم در بازارهای ایران بایستی به سرعت عمل کند تاکید کرد شرکت های ترکیه باید به ایران رفته و با شرکت های هم تراز خود راههای سرمایه گذاری مشترک را جستجو کند. زیرا در ظرف یکی دو سال آینده قیمتها بالا رفته و رقابت سخت تر خواهد شد. ۶ ماه آینده از این نظر حائز اهمیت فراوانی است.
اوغوتچی ضمن اشاره به اینکه ایران قصد دارد تا ظرف دو سه سال آینده با تحکیم بخشی به نظم داخلی، به گردش چرخ های اقتصادی خود سرعت بخشد تاکید کرد که ایران با این برنامه ها می خواهد تا بعنوان قدرتی مستقل رشد یابد. ایران از منابع نفتی خود بیشتر برای مصرف داخلی و تبدیل شدن به غول پتروشیمی استفاده خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه ایران برای اولین بار وارد بازارهای جهانی نخواهد شد یادآوری کرد ایران با کشورهایی مانند چین، هندوستان و ژاپن دارای روابطی در عرصه های مختلف می باشد. اینکشور در دورهای آتی برای افزایش سهم خود در بازارهای جهانی می تواند چنان عربستان سعودی قراردادهای تخفیفی زیر قیمت نفت برنت پیشنهاد بکند.
اوغوتچی افزود شایعات مربوط به این را که ایران در طول زمان در تدارک انرژی مورد نیاز اروپا می تواند جای روسیه را بگیرد قبول نمی کنم. به نظر من این غیر ممکن است. اگر ایران کاهش قیمت گاز خود را که بیشترین مقدار آن را به ترکیه می فروشد؛ قبول کند، می تواند مقدار گاز طبیعی تولیدی خود را افزایش دهد.